Et af de allermest almindelige problemer jeg ser, når coaches markedsfører sig er, at det de prøver er at sælge coaching. Problemet med dette er at de færreste mennesker ved hvad “coaching er – og endnu færre leder efter en coach.
Så hvis du prøver at sælge coaching – en relativt dyr service som coaching ydelser ingen rigtig forstår hvad er – så kan det være rigtig meget op ad bakke. Og det er ikke nogen overraskelse at så mange coaches, konsulenter og terapeuter har det svært. De sælger simpelthen noget andet end det kunderne efterspørger.
Men hvad skal du så gøre stedet for at sælge coaching?
Du skal holde op med at sælge coaching (eller konsulentbistand/terapi) og i stedet sælge folk løsninger på deres problemer og udfordringer. Du skal derimod finde et eksisterende behov, mål, udfordring som mange står med, og så sælge løsninger på det.
Vi køber aldrig produkter eller services – vi køber altid løsninger på problemer. Du køber jo ikke en Panodil fordi det er en pille, men fordi du har hovedpine. Med andre ord – du køber en løsning på et problem – og ikke en pille.
Lad mig give dig et lille eksempel
En af kursisterne her hus Dansk Coach Akademi Coach havde en baggrund som iværksætter af en mindre virksomhed. Efter hun havde taget sin Master Coach eksamen startede hun sin egen coach virksomhed, som skulle hjælpe mindre virksomheder med at vokse. På papiret en super god ide, for hun ved en masse om emnet.
Hun begyndte at markedsføre sig selv og bruge en masse tid på networking, og holde taler for iværksættere omkring coaching. Responsen på det hun fortalte var ret lunken, og hun fik ikke ret mange klienter ud af det. Da hun virkelig forstod at der praktisk taget ikke er nogen der køber coaching, og hun i stedet begyndte at markedsføre sig selv som leverandør af vækstløsninger til iværksættere og små virksomheder, så begyndte der at ske ting og sager.
Det hun gjorde var at bruge sin egen erfaring som iværksætter og leder af en mindre virksomhed, og ud fra dette identificerede hun de fem mest almindelige problemer en mindre virksomhed slås med.
På sine networking møder og i sine præsentationer begyndte hun at tale om hendes unikke måde at løse disse problemer på (frem for at tale om business coaching). Siden størstedelen af hendes “publikum” dagligt havde disse problemer var deres ører så store som desserttallerkner – og de var villige til at betale for løsningen på disse problemer. På den måde fik hun virkelig gang i hendes forretning. Hun begyndte at sælge fordelen ved coaching – istedet for at sælge coaching.
Hvad er moralen af denne historie?
Ja – du er coach (eller arbejder med det) og du elsker at coache. Men du får meget mere succes, hvis du bruger dine coaching færdigheder som et værktøj og en proces til at løse de problemer dine klienter/potentielle klienter har. Det du skal sælge er LØSNINGER – ikke coaching.
Vi køber løsninger – Ikke coaching
Du kan groft sagt sige at du skal sælge 90% udbytte (f.eks. løsninger på problemer) og 10% levering (coaching snak).
Prøv at kigge rundt på forskellige coaches websider på nettet. De fleste fortæller en masse om coaching og hvad det er – ikke ret meget om de løsninger de leverer. På mange sider er de ovennævnte 5 satser mere det modsatte.
Mange coach websider er heller ikke fokuserede – de prøver at sprede sig for meget og vil alt for mange ting på en gang og sælge coaching på mange områder. Og uden fokus så bliver det rigtig svært at fange kundernes interesse.
Prøv det – jeg lover det fungerer.