Coaching guide del 4 – Fremtiden

Coaching i fremtiden

Vi lever i kaotiske usikre tider, med masser af udfordringer og forandringer, men også meget fascinerende tider… Det er også i tider som disse de store muligheder opstår.

Selvkørende biler er en realitet. Airbnb har givet enhver husejer mulighed for at forvandle deres private hjem til ferieudlejning. Facebook og andre sociale medier har ændret vores sociale mønster og vores måde at kommunikere på. Og firmaer som JustEat sørger for at andre cykler gennem regnen med din take-away.

Kunstig intelligens på randen af ​​at ændre verden, som vi kender den.

Ingen industri, eller branche på kloden forbliver uberørt, når det kommer til disse teknologiske ændringer, der skaber et behov for fuldstændig genopfindelse af den måde, vi arbejder, lever og leger på.

Så hvad med coaching i fremtiden?

 

Hvad er det næste i Coaching

Er robotter ved at tage over fra et menneske som coach? Vil maskiner kunne erstatte ansigt-til-ansigt klient-coach-forbindelser? Hvad er de kommende coaching-trends, og hvordan vil det påvirke vores arbejde som coaches?

Digitaliseret coaching er ikke udelukket, men det betyder ikke, at live coaching-sessioner bliver fortid.

Eksperter i coaching branchen mener, at digitaliseret coaching, såsom software og virtuelle møder (Som Zoom), vil blive brugt til at forbedre, men ikke erstatte “100 % menneskelige” coaching-sessioner.

Vi kan allerede nu se, at den virtuelle verden har taget over. Mange virksomheder går online, medarbejdere arbejder hjemmefra, og mange coaches har også started deres virkspomheder online og har nu de fleste – hvis ikke alle – deres coaching-sessioner gennem platforme som f.eks. Zoom  og Googlemeet .

For eksempel vil coaching-apps og  coaching software blive designet til at fungere mellem coaching-sessioner for at støtte dine klienter omkring adfærdsmæssige forandringer. Det kan være at holde op med at ryge eller tilbyde biofeedback for at hjælpe klienter med at ændre deres følelsesmæssige og mentale tilstande uden for sessioner med deres coach.

Der er allerede mange CRM (Client/customer relations management systems) som effektivt kan hjælpe dig med at følge op på dine klienter. Det meste er dog på Engelsk.

Nogle “futurister” forudser, at coachingbranchen er ved at udvikle sig til en branche med stor indflydelse, da kunder ønsker at se hurtigere, målbare resultater

Dette kan betyde, at langsigtede coaching strategier der fokuserer på langsomme ændringer og transformation for klienten, vil blive skiftet ud til kortere og effektfulde coaching-sessioner, der finder sted over et par uger eller måske endda over enkelte dage.

Det menes også, at coaches vil se en stigning i efterspørgslen efter mikrolæring – altså en proces, hvor en person lærer at tilegne sig en ny færdighed eller adfærd i små bidder.

Denne metode inkluderer korte, men dybe lærings- og coachingstrategier, der skaber øjeblikkelige resultater.

Ikke flere massive træningsprogrammer og kurser eller lange, komplekse coachingsystemer…

 

Coach Kunder vil have resultater, og de vil have det hurtigt.

Ifølge nogle insidere vil coaching også blive en langt mere specialiseret branche, end den allerede er i dag.

Executive og business coaching vil se kunder bede om, at deres coaches har relevant erfaring inden for specifikke forretningsområder.

For eksempel forventes det at en strategicoach for små virksomhedsejere at have direkte erfaring og kan vise succes som virksomhedsejer.

Coaches vil også blive bedt om at demonstrere resultater enten gennem adfærdsændringer hos deres kunder eller målbare resultater, såsom øget indtjening for coaches, der arbejder med iværksættere og virksomhedsejere. Klienterne forventer at du kan dokumentere din ROI. Altså Return Of Investment.

 

Så hvordan arbejder du med disse skift og ændringer?

Det handler om at være et skridt foran

Som coach er det nu – mere end nogensinde – vigtigt du har en holdning af åbenhed over for forandring, nysgerrighed og eksperimentering.

Du har brug for at dyrke en stærk adaptiv fleksibilitet, mod og modstandskraft.

George Bernard Shaw sagde det, og hans ord er mere sande i dag end nogensinde før.

 

Fremskridt er umuligt uden forandring – og dem som ikke kan ændre deres perspektiv og synspunkte, kan ikke ændre noget.

 

Lad ikke dig selv at være en, der blokerer for fremskridt….

En, der ikke kan ændre mening. Når du tænker over det, så er coaching forandring. Og i en verden, der ændrer sig i et stadig hurtigere tempo, vil alle lige fra administrerende direktør for en Fortune 50-virksomhed til en overstresset, overvældet hjemmegående mor ønske og have brug for en coach.

Og det er her, du kommer ind i billedet . Tænk på det på denne måde…

I denne malstrøm og kaos af forandringer har du som en professionel coach bestemt ikke noget at frygte. Slet ikke hvis du danser med udviklingen og ikke imod.

Det er din chance for at skabe en reel indflydelse, gøre en reel forskel og indtjening på højeste niveau.

Lær at arbejde med det som coach. Se efter værktøjer og strategier, der vil hjælpe dig med at klare forandringer og hjælpe dine kunder med at gøre det samme.

 

Tak for du læste denne guide – håber den gav dig noget god inspiration.