Vidste du, at coaching i sin tid startede inden for sport? Efterhånden er det blevet rigtig populært at blive coachet. Nu hjælper coaching mennesker over hele verden – på næsten alle livsområder med at realisere deres potentiale og nå deres vildeste drømme.
Coaching er et af de hurtigst voksende virksomhedsområder i verden. Flere og flere mennesker, og virksomheder hyrer coaches for at hjælpe dem med at vokse og opfylde deres drømme. Eller uddanner interne coaches til deres virksomhed og organisation.
Med så mange coaches har du brug noget der gør, at du kan skille dig ud fra de andre.
Du kan have de fineste certifikater, men det dine coachingklienter går efter, er RESULTATER. Der er ikke noget der er bedre til at sikre gode resultater som coach, end at bruge Coaching modeller – eller coaching værktøjer.
Vi køber IKKE COACHING – Vi køber RESULTATER
Hvis du allerede er coach, eller hvis du tænker på at tage en coach uddannelse så er du kommet til den rette side. Vi giver dig alle de ting du behøver fra at tage din coach uddannelse og til at blive en succesfuld coach. Og vi hjælper dig med at fintune dine coaching færdigheder endnu mere.
Der er rigtig mange coaching modeller og værktøjer at vælge imellem.
Som det altid sker, så er nogle coaches helt religiøse omkring hvad der er den ”rigtige” måde at coache på. Det er i vores øjne noget pladder. Du skal vælge den coaching model og de coaching værktøjer der fungerer for dine klienter. Og du skal have et godt udvalg af coaching modeller i din værktøjskasse.
Vi har sammensat en lille liste over de bedste til dig her. Da alle coaching modeller er udviklet i engelsksprogede lande, så er enkelte af ordene engelske. Men da de fleste taler rimeligt engelsk, så skulle det nok ikke være et problem for dig.
De mest kendte coaching modeller
GROW coaching modellen
GROW-coachingmodellen er no ken af de mest kendte, og den bruges rigtig meget af coaches, simpelthen fordi den er så enkel – og alligevel så effektiv.
Og samtidig er den superlet at forklare overfor dine coaching klienter.
Som de fleste coachingmodellers navne, så er GROW også et akronym:
- G = Mål (Goal),
- R = Virkelighed (Reality)
- O = Muligheder (Options)
- W = Vilje (WILL).
Fire trin – Det er en meget let og ligetil model.
Først definerer du det problem/opgave du vil løse, eller det mål du vil opnå.
Dernæst definerer du hvilken virkelighed din coachee er i lige nu. Hvad er hun/hans situation, problem, udfordringer, ønsker og så videre.
Derefter vurderer I muligheder og de forhindringer, din coaching klient har for at nå det nævnte mål.
Det sidste trin, Vilje – Will som er de handlinger der er nødvendige for at nå målet. Og I ser på selvtillid og motivationen til at nå disse mål. Det vil du som coach sørge for.
CLEAR coaching modellen
CLEAR-modellen bruges rigtig meget til at forventningsafstemme hele coaching eller mentorforløbet.
Denne coaching model fungerer bedst, når dine klienter er rimeligt ”klare” (clear) omkring deres mål.
Forkortelsen CLEAR står for,
- C = Contracting – Aftale hvad man skal
- L = Listening – Lytte aktivt.
- E = Exploring – Udforske – for eksempel gennem spørgsmål.
- A = Action. Handling.
- R = Review. Opfølgning.
Som GROW-modellen har CLEAR-modellen elementet om at handle, og endvidere indeholder den opfølgnings delen.
OSCAR-coaching modellen
OSCAR-modellen ligner meget CLEAR-modellen, bortset fra at den lægger endnu mere vægt på løsninger, resultater og hvad succes er, for lige netop din coaching klient.
I dette akronym står OSCAR for:
- O = Ønsket Resultat (Outcome)
- S = Situation
- C = Valg / Konsekvenser (Choices/concequences)
- A = Handlinger (Actions)
- R = Evaluering (Review)
Denne model prioriterer de resultater man ønsker at nå – mere end den aktuelle situation.
Ved at gøre det, skifter du klientens perspektiv fra den aktuelle situation til at fokusere på de ønskede resultater. Man ser altså mere på hvor man vil hen, fremfor hvor man er lige nu.
CIGAR coaching model
CIGAR-coachingmodellen handler om at fokusere på din klients aktuelle virkelighed eller situation.
Akronymet CIGAR står for:
- C = Current Reality (Nuværende virkelighed)
- I = Ideal situation
- G = Gaps (Forskel mellem hvor man er nu og hvor man gerne vil være)
- A = Action (Handling)
- R = Review (Evaluering)
Denne coaching model giver dig og din coaching klient et unikt perspektiv på den typiske målsætnings fase. På den måde får du en dybere forståelse af den aktuelle situation, og de mulige fremtidige scenarier.
Og I får defineret hullerne mellem hvor din coaching klient er nu (GAP) og hendes/hans perfekte situation.
Fordele ved at bruge en coachingmodel
Fordelene ved at bruge coaching modeller kan vises med en lille analogi.
En coaching klient kommer til dig for at nå nogle mål, men hun føler sig forvirret og lost lige nu. Du motiverer din klient til at finpudse målet, og måske endda gøre det endnu større. Det gør du ved at udvikle din klients selvtillid, energi og potentiale til at nå hendes ønskede destination.
Du giver hende et mentalt landkort, og hjælper hende med at navigere gennem det.
Dette kort har alle de kritiske kontrolpunkter og milepæle, som din klient behøver på sin rejse mod det endelige mål. Hvis din klient på noget tidspunkt føler sig fortabt, så vil I – med dette mentale landkort – kunne finde vejen fremad igen.
Dette er en coaching model!
Vi lærer på tre forskellige måder; visuel (Se), auditiv (Høre) og kinæstetisk (Føle). En god coachingmodel bruger alle tre dele.
Din coachingmodel fungerer altså som et ”mentalt landkort” eller en mental GPS, og gør det lettere for dine coaching klienter at visualisere deres rejse.
Du skal derved bruge dine coach evner til at forklare og guide din klient gennem coachingmodellen. Hvis dine klienter på noget tidspunkt føler sig fastlåst, kan du forsigtigt skubbe dem tilbage til handling ved at minde dem om akronymerne i coachingmodellen. Brug af akronymerne er form eksempel et stort hit hos auditive klienter!
Når din klient får en struktureret trin-for-trin plan for at nå deres mål, så er det meget lettere at vise deres fremgang. Du kan lettere beskrive hvor din coaching klient var da i startede coach forholdet – og sige hvor hun/han er nu. Og I kan let se hvad der mangler, og måske skal ændres for at komme i mål.
En af de væsentligste fordele ved at vælge en coachingmodel er, at du hurtigt kan appellere til mange klienter. Dine coaching klienter føler virkelig de får hjælp og værdi for pengene.
Hvorfor folk fejler, og hvordan coachingmodeller kan hjælpe med at undgå det
1. Folk forventer hurtige resultater.
Vi lever i en tidsalder, hvor vi ikke har nogen som helst tålmodighed til at vente. Vi kræver ”instant gratification”. Vi vil have de ting vi ser omgående. Helst i går. Vi vil kunne downloade med det samme, eller i det mindst have næste dags levering.
Men det at ændre ens liv, og opnå mål kan ikke hastes igennem. Det er ikke noget der bare sker på et par dage. Og det sker slet ikke uden en stor indsats.
En god og struktureret coaching model vil dog hjælpe din klient med at forstå, hvornår og hvordan de kan forvente resultater. Og du kan som sagt også meget lettere vise værdien af den coaching du leverer.
2. De dvæler ved tidligere fejl
Vi begår alle sammen fejl, og de kan hurtigt komme til at tynge os. Vi kan ikke undgå at begå fejl, men en god coach vil hjælpe med at omdanne disse fejl til læring.
De fleste coachingmodeller har et eller to trin dedikeret til at vurdere din klients situation, fortid eller nutid, og derefter fokusere på, hvordan man bevæger sig over dette GAP.
Altså forskellen mellem hvor man er nu og der hvor man vil hen. På den måde minimerer man en masse fejl.
3. De er overvældede
Det er forståeligt at man bliver overvældet, når en situation tynger dig eller man står overfor store udfordringer.
Ofte forsøger mange mennesker at løse deres problemer tilfældigt eller en når-det-sker tilgang. Dette resulterer i, at deres tilgang til deres mål er ”reaktiv”.
En coaching model hjælper med at sætte tempoet for de handlinger, som dine klienter vil tage. På denne måde kan din klient have større kontrol over deres situation, uden at blive overvældet.
De bedste coaching modeller
Her er der en gennemgang af nogle nyere og videreudviklede coaching modeller, som vi tror du vil kunne får god brug for.
GROWTH Coaching Modellen
Hvad er GROWTH coaching modellen?
Ja, du gætter rigtigt – GROWTH coaching modellen er en udvidelse af GROW modellen. Der er ingen tvivl om, at GROW er en af de bedste modeller, og den giver normalt hurtige resultater. Men over tid følte nogle coaches der var behov for at tilføje to ekstra trin i slutningen, Taktik og Vaner
Så hele forkortelsen for GROWTH står for;
- G = Goal – Målsætning
- R = Reality – Virkelighed
- O = Options – Muligheder
- W = Will – Vilje
- T = Tactics – Taktik
- H = Habiths- Vaner
De forskellige trin i GROWTH coaching modellen
Vi har tidligere været inde over GROW-modellen. Nu vil vi fokusere på de to nye tilføjelser, altså Taktik og Vaner
Taktik
Det centrale spørgsmål, du som coach skal stille når du når til dette trin i coach modellen, er: Hvordan vil du nå dine identificerede mål?
I dette trin giver det næsten sig selv, at det er en handlingsplan du skal lave med din coaching klient. Derved har hun/han en, trin for trin plan for at nå sit mål. Og du har som coach en plan at coache ud fra.
Her skal du huske, at taktik ikke er det samme som strategi. Disse to udtryk forveksles alt for ofte og bruges vilkårligt. Kort forklaret så er TAKTIK de midler og værktøjer, man kan bruge til at nå målet. Strategi er den større plan, der indeholder mange taktikker.
Vaner
I dette trin er det kritiske spørgsmål – hvordan vil du nu opretholde denne succes du har sat igang?
Når vi har nået vores mål – eller er godt på vej imod det – med denne coaching model, så er vi nødt til at sikre at dette momentum fastholdes.
Derfor er det vigtigt at I også laver en plan for fastholdelse af planen. Altså at der kommer gode vaner ind, der booster den gode udvikling.
Nogle af de gode spørgsmål, du kan stille:
- Hvordan vil du vide, at du er engageret i din succes?
- Hvad vil du gøre for at bevare din succes?
- Nu hvor du er her, hvordan vil du fortsætte?
- Hvad vil du gerne opnå nu?
FUEL Coaching Model
Hvad er FUEL coaching modellen?
FUEL-modellen for coaching er endnu en populær coaching model.
Denne coaching model lægger vægt på at indramme konteksten og forstå din klients virkelighed, inden du går videre til at definere klientens mål.
Akronymet FUEL står for:
- F = Framing (Ramme). Her afgrænser/definerer man opgaven.
- U = Understanding. Forståelse af den aktuelle tilstand
- E = Exploring. Udforsk hvor man gerne vil hen.
- L = Layout – Hvordan ser den perfekt plan ud.
De forskellige trin i FUEL Coaching Modellen
F: Definering af opgaven
Vi kan sammenligne dette første trin med GROW-modellens første trin: Mål.
Den vigtige forskel er, at definering af coaching samarbejdet kan være så meget mere end blot at sætte et mål. Her er der også fokus på at etablere samtalens kontekst, altså ikke kun situationen. Du kan fokusere på at få klienten til at sætte formålet og de forventede resultater af denne samtale.
U: Forståelse af den aktuelle tilstand
Dette andet trin er en af de bedste funktioner i denne coachingmodel. Her undersøger vi nemlig ikke kun den aktuelle situation. Vi taler også om konsekvenserne af at fortsætte ad samme vej som den, vi er på vej hen ad lige nu.
For at forstå din coaching klients virkelighed, så skal du bruge de altid aktuelle HV-spørgsmål. (Hvad, Hvor, Hvornår, Hvem, Hvorfor og Hvordan).
Når du har en dyb forståelse for den nuværende tilstand for din coaching klient, så ser FUEL-coaching modellen også på konsekvenserne af at fortsætte den samme vej. Hvad sker der hvis coaching klienten IKKE ændrer noget?
Rigtig mange coaches mener (I modsætning til GROW-modellen) at det er vigtigt at vente med at tale fremtid og målsætning, indtil du har udforsket alle mulighederne og fået en dyb forståelse virkeligheden som coaching klienten lever i.
Med GROW-coaching modellen sætter I først målet, og udforsker derefter alle muligheder for at nå disse mål. Med FUEL coaching-modellen undersøger du først coach klientens situation og muligheder/potentiale og bagefter laver I en handlingsplan i overensstemmelse hermed.
E: Udforskning af hvor vi gerne vil
Okay, nu har vi besluttet konteksten for samtalen og vi har undersøgt vores nuværende situation. Ideen er så nu at få skabt en bro mellem den nuværende tilstand og den ønskede tilstand.
Her er der nogle nyttige spørgsmål du kan stille din coaching klient for at få mest muligt ud af dette trin i FUEL coaching-modellen:
- Nu hvor vi kender vores situation og muligheder, hvordan ser din succes så ud i dine øjne?
- Hvordan vil du vide når du har succes?
- Hvordan vil du måle dette mål?
L: Layout af en vellykket plan
Denne fase handler om handling! I denne fase hjælper du din klient med at beslutte den bedste fremgangsmåde og sætte nogle milepæle for vejen gennem planen.
Det magiske spørgsmål til denne fase?
”Hvordan ville du vide, at du har nået dette mål?”
SMART-mål
Lad os tage en lille pause her. Vi taler meget om at sætte mål. Et gennemgående kendetegn ved alle disse coaching modeller er at vi sætter MÅL. Det er jo det coaching handler mest om. Hver model har brug for en målsætning.
Målsætning kan virke simpelt, men det kan være rigtig vanskeligt at sætte bæredygtige mål. Hvis det var så let, så ville de fleste jo ikke have brug for en coach.
Heldigvis har vi som coaches nogle fremragende modeller til at hjælpe os med at sætte mål, der kan give langvarige resultater.
Den mest almindeligt anvendte målsætningsmetode er et akronym kaldet SMART Goals. Det kender du helt sikkert.
Det er enkelt og effektivt. Alle ønsker at være smarte i deres tilgang til succes – og SMART-målene leverer, hvad dine coaching klienter ønsker.
SMART-mål står for:
Specific –> Measurable –> Actionable –> Realistic –> Time-bound
Eller på dansk:
Specifik –> Målbar –>Handlingsbar –> Realistisk –> Tidsbundet
Vi holder os til det engelske akronym. Det danske (SMHRT) er for svært at udtale.
Det er ret simpelt.
Er dit mål specifikt? Er det mål “Jeg vil være en god sælger”
Det er fint at sige, at du vil være en god sælger. En ”specifik” målsætning i dette eksempel ville være at spørge, hvad der ville få dig til at føle dig som en god sælger?
Er det kundernes tilfredshed? Er det antal salg pr. måned? Er det din løn?
Dernæst, skal vi tale om at kunne måle det. At være en ”god sælger” er ikke direkte målbart. Men de mere specifikke dele er.
Okay, nu hvor du har besluttet dig for hvordan du måler du er en god sælger ved at du vil have mindst fire stjerner i dine anmeldelser, og du vil sælge minimum 8 kontrakter dagligt.
Næste spørgsmål er så – Hvordan vil nu så nå det?
Derefter ser vi på om dette mål er ”realistisk” lige nu.
Hvis du sælger 6 kontrakter dagligt lige nu, så er det sikkert realistisk nok du kan komme op på 8. Men hvis du sælger 3 kontrakter om dagen nu – er det så realistisk at du på kort tid kommer op på 8?
Det sidste trin er at se på, hvor lang tid det kræver at nå dette mål. Hvis man ikke sætter en tidsramme på et mål, så løber det næsten helt sikkert ud i sandet.
De handlinger du skal tage afhænger jo også af tiden der er til det.
ACHIEVE Coaching Modellen
Hvad er ACHIEVE Coaching modellen?
ACHIEVE-coaching modellen er meget procesorienteret. Den virker gennem den retning og rækkefølge du får når du bevæger dig igennem de forskellige trin i denne coaching model.
Coaching klienter der allerede er klar over deres mål og prioriteringer – måske ved hjælp af en af de tidligere coaching modeller – kan drage stor fordel af denne model.
Det er tydeligt at mange succesfulde coaches, bevidst eller ubevidst, bruger disse syv trin i deres coaching arbejde.
Her står ACHIEVE for;
- A = Vurdering (Assessment)
- C = Kreativ brainstorming af de forskellige alternativer (Creative)
- H = Finpuds mål (Hone goals)
- I = Iværksættelse og evaluering af løsningsmodeller (initiation)
- V = Gyldig handlingsplan (Valid action plan)
- E = Motivering til at få momentum (Encourage)
Trin i ACHIEVE coaching-modellen
A= Vurdering
Den indledende fase: vurderingen handler ikke kun om at forstå, hvor du er lige nu, men også om ”hvordan” og ”hvorfor” du er hvor du er lige nu.
Ved at fokusere på ”hvorfor” og ”hvordan” kan I få en meget dybdegående forståelse af din coaching klients nuværende situation.
På den måde får du unikke oplysninger du kan bruge i dine coaching spørgsmål, og bringe din coaching klient videre på en rigtig god måde. Coaching klienten kommer ikke kun videre – men LÆRER også på vejen, så I undgår denne situation opstår igen.
I kan se på hvilke interne og eksterne faktorer der har ført op til den situation, din coaching klient står overfor lige nu.
C= Kreativ brainstorming af alternativ
Dette trin indebærer en brainstorm af alle de ting der kan ske, både lige nu, og den nærmeste fremtid. Altså hvilke alternative situationer der kan opstå når vi begynder at bevæge os fremad.
H= Finpuds mål
Okay, så langt så godt. Nu kender vi til mulighederne og alternativerne, men vi kan ikke nå vores mål, hvis de kun ses som ”muligheder” og ”alternativer”.
Det er stadig for bredt og diffust. Så i dette næste trin i ACHIEVE Coaching modellen, skal vi have finpudset det vi indtil nu har fundet ud af.
Det hele skal gøres meget mere specifikt. Det kan du bruge SMART Goals-metoden til. Der findes ikke et bedre værktøj til at finpudse mål med.
Når vi forfiner vores mål og muligheder ved hjælp af SMART Goals-metoden, høvler vi de brede mål til, som vi havde identificeret i vores foregående trin.
På den måde bliver de specifikke, målbare, opnåelige, realistiske og vigtigst af alt tidsbundne. Derefter er det noget vi kan bruge til at komme vide med.
I= Iværksættelse
Nu bliver det spændende! Vi har nu et eller flere specifikke mål, og det er tid til at evaluere alle de muligheder, der kan hjælpe med at nå disse mål.
Igen, skal du og din coaching klient i gang med en brainstorm, og med lave en liste over alle de muligheder hun/han har for at nå målet. Bemærk I skal inkludere ALLE muligheder. Ikke kun de lette og mest behagelige. Alle skal med for det udvider perspektivet, og får coacheen til at tænke større.
E= Evaluering af løsningsmodeller
Derefter skal I teste og evaluere hvilken mulighed der er bedst egnet, og det er ikke nødvendigvis den din coach klient er mest glad for. Men sådan er det ofte. Vil man have komfort, eller vil man have succes og DEREFTER komfort.
Her er nogle praktiske spørgsmål, der hjælper din coaching klient med at identificere sine muligheder.
Spørgsmål til identifikation af muligheder
At identificere mange forskellige muligheder er en stor del af ethvert coachingforhold.
Hvis coaching klienten har svært ved at identificere de rigtige muligheder, kan de ikke komme videre og nå deres mål. Det er her, du kommer ind i billedet med al din ekspertise som coach.
Dit primære formål som coach er at hjælpe din klient med at identificere de muligheder, der er bedst egnede. Her skal du holde dig udenfor – Du skal ikke påvirke coaching klienten her. Du skal IKKE komme med input.
Magien ligger i at stille de rigtige spørgsmål. Her er en liste over nogle rigtig gode og effektive spørgsmål du kan stille dine coaching klienter for, at hjælpe dem med at identificere deres muligheder.
- Hvis du var på dit top-potentiale, hvad ville du så gøre lige nu?
- Hvad ville du råde din bedste ven til at gøre, hvis de var i din situation?
- Hvad ville du gøre, hvis du havde helt frit valg?
- Hvad ville du gøre, hvis du havde lige så meget tid, som du har brug for i din situation?
- Hvad ville du forsøge at gøre, hvis du vidste det ikke ville fejle?
- Hvilken mulighed virker fuldstændig umulig lige nu?
- Har du undgået at beslutte dig på det seneste?
- Hvad hvis du kunne starte helt forfra?
- Hvilke muligheder kan du bedst lide?
V= Valid – Gyldig handlingsplan
Enestående! Det går jo godt det her.
Vi har nu en klar mulighed, der vil hjælpe os med at nå et meget specifikt mål. Det næste skridt er så at definere en handlingsplan, der hjælper os med at levere vores ønskede mulighed.
Hvis vi skal se vores mulighed som ”Hvad” i vores proces, så er en solid handlingsplan vores ”Hvordan” i processen.
Et yderligere skridt kan være at opdele handlingsplanen i mindre delplaner. Det vil oftest gøre den endnu mere sikker på succes.
Ved at lave milepæle i planen tilføres en masse værdi til processen. Husk, at jeres handlingsplan skal supplere det SMART-mål, der er valgt i de foregående trin.
E= Tilskynd til momentum
Dette trin, som er et af de definerende træk ved ACHIEVE-modellen, handler om at opmuntre til et godt momentum og fremdrift af den plan der er lavet med din coaching klient.
Det er altid let at starte med opgaverne i handlingsplanen, men det kritiske punkt her er, at fastholde dette momentum. At holde fast i planen også selv om der kommer udfordringer på vejen.
Forandring er altid svært, og din coaching klient har brug for din motivation, bekræftelser og positivitet for at hjælpe med at holde sig på sporet. Dette trin risikerer at fremstå som “mikromanagement” og kontrol. Men det kan du godt undgå, hvis du og din klient aftaler de intervaller, hvor sådanne samtaler kan finde sted.
Rigtig god fornøjelse. Vi vil i kommende artikler beskrive endnu flere coaching modeller for dig.